Купуємо

Як читати етикетку вина: 5 важливих пунктів

yak-chytaty-etyketku-vyna-5-vazhlyvyh-punktiv-1

На етикетках вина може бути зображено що завгодно — від улюбленого собаки винороба (Carivintas) та фото Мерлін Монро (Marilynwines) чи колекції мистецьких робіт – як от, наприклад, для Chateau Mouton-Rotshchild вже понад 70 років етикетки створюють художники, серед яких Енді Ворхол та Марк Шагал. Проте усі виробники зазначають наступні 5 ключових пунктів, які і допоможуть віднайти саме своє вино.

yak-chytaty-etyketku-vyna-5-vazhlyvyh-punktiv-2Регіон виробництва

Це перше, на що варто звертати увагу. Та й на полицях будь-якого магазину вина розставляють саме за географічними ознаками. І самі покупці частіше за всього знають, що, скажімо, не варто чекати французької стриманості від фруктово-квіткових вин Нового Світу, чи від грузинських – холодної вишуканості німецьких ріслингів. Також необхідно звертати увагу на більш детальні вказівки на регіон, адже навіть у межах однієї країни вина різняться від району до району – і, скажімо, вина П’ємонта, як колоритне IL POZZO Barbera d’Asti,  із тонами кедрових горіхів і танінами, легко відрізнити від потужних сицилійських із характерними нотами вишні. Обираючи вина знайомої країні чи виробника, спитайте сомельє про схожі із інших регіонів і візьміть пляшку спробувати. Можливо, нове вино стане приємною знахідкою  або вам закортить спробувати всі вина певного регіону у пошуках «свого» смаку.

Виробник

Це може бути шато із гучним ім’ям, виноробня чи кооператив виноробів. Або негоціант, який не має власних виноградників, та купує виноматеріали у дрібних господарств певного регіону, аби виробляти вино із стабільною якістю із року в рік.  Загалом, найважливіший пункт для любителів вина, адже люди віддають перевагу перевіреним виробникам. Це як дивитися фільми улюбленого режисера – ви точно знаєте, якого рівня чекати. Що стосується вин на кожен день, то ім’я певного виробника, навіть невідомого вам на цей час — це вже гарантія якості.

І саме тому характеристики вина не залежать напряму від його вартості. Відомі виробники підвищують ціну через впізнаваний бренд та високий попит. А менш розкручені можуть не поступатися у смаку та ароматі, але вигравати у вартості. Як, наприклад, біле Michel Laurent Pouilly-Fume з французького регіону долина Луари, яке коштує зовсім не захмарно, проте завдяки якості, стає все більш популярним у покупців. Настільки, що віднайти його у супермаркетах Франції важко – добре, що європейці не знають про його доступність в українському METRO.

Виноград, з якого зроблено вино

Про смак кожного сорту винограду пишуть товстенні книжки, а про їх суміші – іще більші.  У вас, напевно, вже є улюблені сорти чи їх поєднання. Комусь до вподоби терпкий Каберне-Совіньон, а хтось надає перевагу більш тонкому та легкому Мерло. Загалом, це цікава подорож — пробувати декілька вин з одного сорту винограду, але з різних країн чи різних виробників. Крім того, на цей показник орієнтуються, коли вибирають вино під певні страви. Так Гевюрцтрамінер з Ельзасу ідеально пасує суші, південноавстралійський Шираз – соковитому стейку на грилі, а деякі вина з Кармінеру підходять до бургерів і навіть борщу.

yak-chytaty-etyketku-vyna-5-vazhlyvyh-punktiv-4Позначки якості.

У більшості виноробних країн існує власна система класифікації вин на основі регіону походження. Найкращі вина Франції позначаються як AOP – такі вина не можуть бути вироблені ніде окрім певної місцини та виноробні. У Італії їх позначатимуть як DOCG, в Німеччині – QmP, в Україні їх називають марочними. Місцеві вина матимуть маркування Vin de pays – це своєрідна еліта ординарних вин, для них обов’язкові також зазначення департаменту виробництва (скажімо, Бордо чи долина Напа) і сорти винограду. Найпростіші – Vin de table, для них можуть використовуватися виноматеріали різних виробників, різних років та навіть країн.

Позначка reservа, як правило, значить, що винороб вирішив, що це вино варте додаткової витримки. У Іспанії та Італії використання цього терміну регулюється законом, а от у Франції – ні. Тобто там він може бути лише маркетинговим трюком аби підвищити вартість. Тож не варто надавати йому великого значення, якщо за всіма іншими характеристиками вино невибагливе. Проте для пляшки від виробника із репутацією саме reservа стане додатковим фактором вибору.

yak-chytaty-etyketku-vyna-5-vazhlyvyh-punktiv-5Рік виробництва.

Важлива інформація для тих, хто вже «давно в темі» і знає, у якому регіоні якого року був добрий врожай, що забезпечує неймовірні характеристики та  потенціал до витримки. Тож вартість вин одного виробника може значно відрізнятися в залежності від року врожаю. Проте це все стосується лише найдорожчих колекційних вин. Виробництво столових вин на кожний день не потребує такої нагальної уваги до року вироблення – хіба що ви будете знати, молоде це вино, а значить просте та терпке, чи витримане – більш збалансоване із глибоким складним смаком.